Wat komt het nu dichtbij! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Elise Reitsema - WaarBenJij.nu Wat komt het nu dichtbij! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Elise Reitsema - WaarBenJij.nu

Wat komt het nu dichtbij!

Blijf op de hoogte en volg Elise

18 November 2014 | Nederland, Nederland

''Ik begin nu alvast met spammen''

Ja… het komt nu echt dichtbij. Een jaar geleden heb ik me ingeschreven voor de Grand Tour! (Oké ik kon niet achterblijven. Ik ga een halfjaar weg, dus een ‘’waarbenjijnu’’ account kan niet missen!)Het lijkt als de dag van gisteren. Maar nu, nu is het nog maar 2 maandjes (en een paar daagjes) en ik vertrek voor een halfjaar. Een halfjaar? Ja een halfjaar! Wie had dat ooit gedacht? Vroeger een klein blond meisje met heimwee en nu.. oké nog steeds blond niet klein meer, maar ook geen heimwee meer! Ik heb er zoveel zin in. Ik ben zooooooooo benieuwd wat dit avontuur mij gaat brengen, hoe ik de cultuur in een ander land ga beleven. Het eten, drinken, de mensen, de school, het land, de gastvrijheid maar ook de geweldige tripjes die komen gaan.

Op dit moment slaat de stress alleen een beetje toe. Ik moet nog zoveel dingen regelen. Als ik terug kom ga ik namelijk stage lopen, maar het leuke van het verhaal is: ik heb nog geen stageplek! Ja, dit moet nog even geregeld worden voordat ik wegga. Ook moet ik natuurlijk alle andere dingen voor mijn reis regelen. Vaccinnaties, Visum, 80 miljoenen kopieën van alles, het bijwonen van verplichte meetings over de Grand Tour, wat neem ik mee? Hoeveel wil ik mee? En wil ik een backpack of koffer mee? Het leuke is namelijk dat ik ook nog ga rondreizen na het studeren! Backpack is dus wel handiger, of niet? Oja en daarbij volg ik nog de aller-aller-aller leukste module van alle 3 de schooljaren aan Stenden Hogeschool, namelijk; ‘’Strategic Management’’. Het klinkt alleen al leuk niet?

Nou goed, back to business, ik wil namelijk niet dat jullie ook gestrest raken (haha)

Op 25 januari om 10.30 vertrekt het vliegtuig naar Denpasar (Bali). Tijdens deze vlucht maak ik samen met twee andere klasgenootjes een tussenstop in Singapore. We hebben hier ongeveer 12 uur de tijd om de stad te bekijken, en dat gaan we dan ook zeker doen! Je kan op Singapore namelijk vanaf de luchthaven mee met een Free Guided Tour, hoe leuk is dat?! Na het bekijken van Singapore vliegen we door naar Bali. Hier kom ik op 26 januari om 19.10 (lokale tijd) aan, voor jullie is het dan ongeveer 12.00 uur in de middag. Wat zal ik moe zijn, na bijna 24 uur reizen. Maar, we gaan door! Aangezien school pas op 2 februari begint, heb ik nog lekker een weekje vakantie op het mooie eiland. Wie wil dat nou niet? Zo kan ik vast een beetje wennen aan het tijdsverschil, de warmte en de cultuur. Heerlijk begin van mijn Grand Tour periode dus!

Op 11 april vlieg ik door van Denpasar naar Bangkok waar ik ook weer 2.5 maand ga studeren. Ik begin op 20 april, dus je raad het al! Weer een weekje de tijd om rond te reizen en het land te gaan verkennen. Alhoewel, geen Bangkok, maar het zuiden, waar die mooie witte stranden zijn weetjewel? Op 20 april begin ik dus, ik zal ongeveer 5 weken op campus in Bangkok verblijven. Wel buiten Bangkok hoor, maar wat is al niet snel buiten Bangkok? Het heeft namelijk meer dan 8 miljoen inwoners. Say Whaaat? Ja dat is de helft van Nederland in één stad!!

Nou goed, na deze 5 weken vertrek ik naar het Noorden van Thailand. Ik ga namelijk een minor ‘’Community Based Tourism’’ volgen. Een minor dat zich met name specialiseert in het betrekken van de lokale bevolking in de toerisme sector. Ik ga ongeveer 4 weken bij een lokale familie inwonen (ja soort van in het wild). Er is geen wc, douche, normaal bed en noem maar op! Ik ga deze mensen HELPEN, en dat is dan ook mijn eerste prioriteit! Hoe kan de lokale bevolking mee profiteren van het toerisme dat in hun land plaats vindt. Je denkt misschien dat heel veel mensen mee profiteren, maar ook dat valt vies tegen. Ik verwacht dat vooral deze minor een eyeopener zou zijn van hoe goed wij het in Nederland wel niet hebben. Als alles goed verloopt ben ik 26 juni klaar met deze minor in Thailand.

En dan het volgende maar laatste plan (tot nu)! Verder rondreizen. Samen met drie andere meisjes die de minor Community Based Tourism ook gaan doen, zullen we vanaf het noorden van Thailand met de slowboat naar Laos gaan. Hier willen we verder rondtrekken. Vanaf Laos, steken we over naar Cambodja en op 19 juli 2015 vlieg ik terug naar Nederland. Om 07.00 Nederlandse tijd op 20.07-2015 sta ik weer op Nederlandse bodem.
Hoe dichterbij het komt, hoe spannender ik het vind en hoe meer zin ik er in heb!

Via deze ‘’waarbenjijnu’’, ja lekker origineel, zal ik proberen regelmatig reisupdates te geven!

• 18 November 2014 - 20:15

Kimberley :

Nu al leuk!! Al komt het nu voor mij ook dichtbij dat ik je zo lang moet missen!! :(
    Maargoed.. Het gaat helemaal goed komen met jou daar in Verweggistan !

Love you! Dikke Kus Kimberley xxx

• 18 November 2014 - 20:21

Aafke:

Aaaah! Vind het nu al leuk om jouw verhalen te lezen! Ben super benieuwd! Maar eerst nog maar veel feesten enzo in ljouwert :D

dikke tuuuutt xxx

• 18 November 2014 - 20:33

Frieda:

Wauw Elise super leuk!! Wilde Aafke haar berichtje al liken, maar dat kan niet op waarbenjij.nu :P Kijk nu al uit naar al je verhalen, en idd Aafke eerst nog even partyen in Leeuwarden!!

• 18 November 2014 - 20:45

Lisse:

Hahahh say whaatt? Ik word alweer gestrest als ik het begin van je verhaal lees :P Maar na al het geregel (en parties tussendoor uiteraard) wordt het vast supernaaiss! Jouw plannen klinken iig al erg goed!!
    xxxxxx

• 18 November 2014 - 20:51

Kim:

Whaaaaaa wat een plannen! Ik wil meeee haha
    Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat je tijd vrij maakt om ons op de hoogte te houden he:)
    Dikke kus

• 18 November 2014 - 21:23

Alana:

Super leuk stukje! Ik ben heel benieuwd naar al je komende verhalen ;) Het komt steeds dichterbij super leuk/spannend/hectisch/zenuwslopend natuurlijk!! Dat je straks niet meer in Leeuwarden woont wil ik nog niet aan denken.... Maar we hebben nog even de tijd!! Laten we het met zn allen goed afsluiten. Party party en de beerpong avond goed over doen (a)
    Heel veel succes met de allerlaatste officiële module op Stenden Lwd xx