On going impressions - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Elise Reitsema - WaarBenJij.nu On going impressions - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Elise Reitsema - WaarBenJij.nu

On going impressions

Blijf op de hoogte en volg Elise

03 Maart 2015 | Indonesië, Denpasar

Maar weer is een verhaaltje van mij. Ik maak echt teveel mee hier, dat ik de helft waarschijnlijk vergeet te vertellen. Ik moet het is opschrijven, maarja daar ben ik te lui voor denk ik!

Het gaat echt super goed met me, geen last meer van de operatie en heb inmiddels al weer lekker gezwommen. Mn eerste duik was op het Padang Padang strand. Mooi strand, blauw helder water, in een baai, maar echt te druk! Met een groepje van 6 zijn we die kant opgegaan, maar helaas begon het na een uur keihard te regenen. En ja keihard is hier ook echt keihard! Na 2 uurtjes zijn we dan ook weer vertrokken, nog even naar Seminyak geweest en terug naar het hotel. De volgende dag hebben Steffi, Svenja, Ilona en ik een scooter gehuurd. Lachen joh! In het begin wist ik niet zeker of ik hier wel zou willen rijden, verkeersregels kennen ze hier namelijk niet, inhalen mag overal, soms heeft die ene daar voorrang en soms de ander, chaotisch dus! Maar super super leuk! Samen met Ilona (andere) en Laura zijn we naar Tanah Lot gereden. Een tempel wat normaal gesproken op een eilandje staat, maar als het eb is kan je er naar toe. Super mooi. Hier hebben we ook naar de zonsondergang gekeken. Vlak na dat de zon onder was gegaan, wilde we weer op de scooter stappen om terug te rijden richting Denpasar, aangezien er een donkere lucht aankwam. Op dat moment kwam er een vrouw aan en vertelde ons dat we nog even 5 minuutjes moesten blijven wachten zodat we alle vleermuizen uit de grotten konden zien komen. Super gaaf gezicht! Precies 5 minuten nadat de zon onder was gegaan komen ze allemaal tevoorschijn. Wat ik super mooi vond om te zien is dat ze elkaar allemaal volgen en bij elkaar bleven, gaaf gezicht joh!

Nou goed, toen maar terug naar het hotel gereden, dat was ook een hele ervaring want als je op een scooter zit, mag je alles! Rechts inhalen, links inhalen.. noem maar op. Het is allemaal mogelijk op Bali!

Dinsdag zijn mams en ORod dan aangekomen. Ik had hun wijs gemaakt dat ik school had, terwijl ik allang in de planning had om ze te verrassen hihi. Op naar het hotel, aangezien ik dacht dat ik het niet meer zou redden om ze op te halen op de luchthaven. Eenmaal aangekomen bij het hotel, waren ze nog niet ingecheckt. Volgens de man bij de receptie hadden ze ook geen pick-up-service.. volgens mijn weten wel. Gelukkig zijn de mensen hier allemaal zo vriendelijk dat al gauw werd aangeboden om naar de luchthaven te rijden en ze als nog op te halen. Lachen! Op de luchthaven zag ik ze al gauw aankomen lopen.. maar ze zagen mij niet. Tot het moment dat ik hoi zei, hihi die blik! Geweldig. De middag hebben we even lekker gezwommen, zijn we naar het strand geweest en hebben we lekker wat gegeten. Ook werd ik erg verrast met kaartjes, hollands voedsel (stroopwafel, kaneelstokjes etc etc. jammie!!). Aankomend weekend ga ik een weekendje naar ze toe. Gezellig! Misschien een scootertje huren met mams en lekker relaxen, want jullie begrijpen wel dat ik dat totaal niet doe hier, toch!?

Afgelopen weekend zijn we met zn 4en richting Ubud gegaan. Geweldige plaats, lekker ‘’rustig’’ (vergeleken met Denpasar/Kuta etc.) Het plan was om op de scooter te gaan, dit hebben we dan ook gedaan. Maar al snel waren we verdwaald.. onderweg dus ergens gestopt. Zoals ik al eerder zei, de mensen hier zijn zo vriendelijk en behulpzaam. Al gauw kwam er een man op ons af en vroeg waar we naar toe moesten. Toevallig moest hij ook richting Ubud en bood hij ons aan om hem te volgen. Hup, de scooter weer op en richting Ubud! Praktisch een uur hebben we achter hem aangereden, tsja wij toeristen rijden nou eenmaal niet harder dan 50km p/h (nja oke, soms 65), gewoon voor het geval dat. Dus die man reed ook heel rustig aan, dat is toch geweldig? Ik bedoel hij had het niet eens hoeven doen!

In Ubud hadden we echt een super gave bungalow, prachtig uitzicht, tussen de rijstvelden. Svnds hebben we nog een tempel bezocht. De volgende dag zijn we op de scooter naar een waterval gegaan. Wat een klim was dat zeg.. eerst loop je met een steile trap naar beneden, denk zn 80 treden. Vervolgens moesten we over de rotsen, langs de waterkant aan een touw om bij de waterval te komen. Ik voelde me een echte avonturier. Terugweg was nog erger kan ik je vertellen, met een temperatuurtje van 30-35 graden zn steile trap weer beklimmen.. poe! Maar we made it. Vervolgens was het plan om met de scooter richting de rijst terrassen te gaan. Helaas is het nog steeds regenseizoen op Bali, dus je raad het al! Keiharde regen.. en ja dat gaat echt KEIhard! Wij snel ergens gestopt om te schuilen, maar helaas te laat want we waren al zeikenat. De straten stonden echt onder water, zo hard regende het (afvoersysteem is hier wat anders dan in NL). Na een tijdje kwamen er allemaal kakkerlakken tevoorschijn, lees; een hele familie +uitbreiding, aanhang, huisdieren.. BAH. Toen vonden we het niet meer zo leuk om daar te schuilen. Dus besloten om op de scooter te stappen en verder te gaan in de regen. Helaas konden we niet zo snel rijden omdat de straten onder water stonden. Na een tijdje weer ergens gestopt en hebben we en poncho gekocht. Een hele mooie! Ik een rode en Steffi een groene.. nu zijn we twee teletubbies op de scooter. Ach is een x wat anders, niet?

De volgende dag zijn we weer terug gereden naar het hotel in Denpasar. Wel zijn we nog naar een markt in Ubud geweest.. resultaat: 2 broekjes, 2 shirtjes en een armband voor 10 euro .

Gisteren zijn we met school naar Bali Village geweest. Hier hebben we eerst een school bezocht, bij binnenkomst begonnen alle kinderen voor ons te zingen. In het begin vond ik het super leuk, maar naar een tijdje.. het leek wel een dierentuin. De kinderen waren in mijn ogen gewoon dieren, iedereen wilde met ze op de foto, en ze moesten allemaal leuk en aardig doen. Na wat navraag te hebben gedaan blijkt dat er 2 x in de week toeristen komen.. en elke x weer moeten deze kinderen leuk en aardig doen. Het voelde op een bepaald moment helemaal niet goed om daar te zijn, aan zoiets wil ik en andere niet aan meewerken.. Moet je nagaan dat er wel 2 x in de week mensen bij jou huis komen kijken, met jou op de foto willen.. en dan echt met bussen vol. Daar zou je toch ook gestoord van worden??


Nou goed, daarna zijn we naar de rijstvelden gegaan. Dat was wel heel erg leuk! Ze lieten ons zien hoe ze rijst planten en we mochten het zelf ook doen. Daarna lieten ze een hanengevecht aan ons zien, dat doen ze hier als traditie.. De haan die verliest is voor de tegenpartij. Nou geloof me ook dat was verschrikkelijk.. dat is ECHT niet leuk om te zien en gun je zn beestje echt niet. Gelukkig stopte ze al snel.

Sinds ik hier zit besef ik me wel heel erg goed hoe goed wij het in Nederland hebben en hoeveel mensen klagen en hoe weinig mensen voor elkaar over hebben in Nederland. Ik weet zeker dat het echt wennen wordt als ik weer terug kom, maar gelukkig duurt dat nog ff!


Nou jullie zijn weer op de hoogte.

Dikke kus van mij!

  • 10 Maart 2015 - 18:55

    Jeltje Nijhuis :

    Hoi Elise,

    Via Zuid Afrika gehoord van je logeerpartij in het ziekenhuis. Maar als ik je verhalen zo lees, gaat het een stuk beter met je.

    Ik wens je alle goeds toe! Geniet ervan!
    Al die mooie herinneringen en ervaringen pakken ze later nooit meer af!

    Een fijne tijd gewenst!

    Ik kijk uit naar je volgende belevenissen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Journey of a lifetime! Een halfjaar studeren in het buitenland

Actief sinds 31 Okt. 2014
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 3129

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 19 Juli 2015

Bali, Thailand, Laos en Cambodja

Landen bezocht: